Sunday 14 April 2013

makanan seimbang untuk diet

 Makanan yg seimbang sgt penting dalam memastikan kesihatan yg sihat. Diet yg terbaik adalah datangnya daripada pemakanan yg seimbang. Sungguhpun begitu, pengambilan calorie haruslah berdasarkan betapa aktifnya anda dalah kehidupan seharian. Pengambilan calorie haruslah seimbang dengan tenaga yg digunakan. Bagaimana ingin mengetahui apakah pengambilan calorie cukup atau terlebih, terlebih dahulu kena mengetahui keperluan calorie seharian. Sungguhpun pengambilan calorie tidak melebihi keperluan calorie seharian, anda perlu pastikan segala calorie daripada pemakanan haruslah seimbang untuk tubuh badan menerima segala nutrisi yg diperlukan.



Diet secara sihat adalah daripada makanan yg seimbang, termasuklah:

1. Pengambilan Carbohydrate

Carbohydrate terdiri daripada sumber makanan berkanji, seperti nasi, kentang, bijiran, dan roti. Sumber carbohydrate yg baik adalah digabungkan sekali dengan bijiran. Hal ini kerana ia mengandungi serat di mana akan menjadikan anda kenyang lebih lama. Makanan carbohydrate ini seeloknya diambil segenggam tangan, kerana jika terlebih juga akan menyumbang kepada kenaikan berat badan.


2. Lebihkan memakan buah dan sayur-sayuran

Diet secara sihat boleh jadikan buah-buahan atau sayur-sayuran bukan sahaja boleh disertai dalam satu pinggan waktu pemakanan, malah ia juga boleh dijadikan sbg snek tambahan. Makan 5 kali dalam kuantiti yg sedikit adalah lebih baik untuk menurunkan berat badan. Malah 1 gelas jus buah-buahan juga dikira sbg snek diet yg menyihatkan.


3. Lebihkan protein dari bersumberkan ikan

Ikan adalah sumber protein yg mengandungi vitamin dan mineral. Ia juga mengandungi lemak omega-3 yg mana boleh membantu untuk mengelakkan penyakit jantung. Seeloknya ambillah protein yg tidak dimasak secara bergoreng kerana ia boleh mengurangkan pengambilan lemak, untuk mendapatkan diet yg sihat serta mampu menurunkan berat badan.


4. Kurangkan pengambilan lemak tepu

Lemak terbahagi kepada dua, lemak tepu dan lemak tak tepu. Lemak tepu akan meningkatkan cholesterol dalam darah, yg boleh menyebabkan risiko penyakit jantung. Ia boleh didapati dari makanan seperti butter, cheese cake, cream, dan biskut. Kurangkan mengambil makanan lemak tepu, dan biasakan ambil lemak tak tepu seperti minyak sayur dan minyak ikan dalam kuantiti yg sedikit. Untuk daging, ambillah bahagian isi dan buangkan bahagian lemak yg kelihatan.


5. Kurangkan pengambilan gula

Gula adalah sumber carbohydrate ringkas yg menyumbang kepada calorie yg tinggi. Pengambilan minuman dan makanan manis akan menyebabkan berat badan mudah naik. Gula didapati melalui buah-buahan adalah lebih baik daripada gula daripada makanan kerana tubuh badan hanya perlukan kadar gula yg sedikit utk berfungsi dgn baik.

Diet yg sihat daripada pemakanan yg seimbang membantu anda untuk mencapai berat badan ideal. Pemakanan seimbang bukanlah diet yg diamalkan untuk seminggu dua, malah ia adalah komitmen untuk mengekalkan kesihatan diri sepanjang masa.



Kevin Zahri is a US AFTA certified personal trainer and nutritionist, and the author of several fitness books and ebooks, including the best-selling "How to Lose 5kg in 5 Weeks". Visit kevinzahri.com

No comments:

Post a Comment